Persbericht Sjauf; maak jij je auto ‘zelfrijdend’?

Amsterdam.

Een privéchauffeur voor het grote publiek, wanneer zelf rijden niet de voorkeur heeft, ofwel geen optie is. Dat is Sjauf. Binnen enkele klikken op je telefoon boek je via de Sjauf app een chauffeur voor je eigen auto. Daarmee is met alcohol achter het stuur zitten, wat Sjauf betreft, nu volledig verleden tijd. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten, want met een gemiddelde ritprijs Rotterdam – Amsterdam van 64 euro, liggen de prijzen aanzienlijk lager dan die van een taxi.

Iedereen weet dat het te vaak voorkomt, dat men na een gezellig samenzijn met collega’s, vrienden of familie zelf naar huis rijdt. Met alcohol wil je nooit risico lopen, maar dit besef en de bijbehorende spijt komen vaak te laat. Bewijs wordt geleverd aan de hand van cijfers: 11%-24% van de verkeersdoden in Nederland is het gevolg van alcohol*.

Een taxi(-app) is in veel gevallen niet de beste uitkomst, met name wanneer je tussen steden reist. Dan moet je je auto achterlaten, of je neemt ook voor de heenreis een (dure) taxi. Dit is voor veel van de gebruikers de reden om een chauffeur via de Sjauf app te boeken. Volgens oprichters Roderik en Roel is het dan ook tijd dat een privéchauffeur de status van ‘luxeproduct’ verliest.

Met een netwerk van bijna 200 gescreende en getrainde chauffeurs worden vraag (klanten) en aanbod (chauffeurs) optimaal aan elkaar verbonden. Slimme algoritmes helpen chauffeurs om juiste prijzen, optimale routes en aansluitingen te berekenen. De prijzen zijn, in tegenstelling tot in de taxibranche, niet gebaseerd op kilometers en minuten, maar op de bereikbaarheid van de vertrek- en aankomstlocaties en de mogelijkheid om meerdere ritten op één avond te rijden. Zo wordt de werktijd van de chauffeur optimaal benut en besteed hij/zij zo min mogelijk tijd in het openbaar vervoer. De combinatie van een optimale route en een concurrerende prijs, maakt het model van Sjauf dan ook zeer toegankelijk en beter betaalbaar dan de bekende alternatieven. Hier profiteren zowel de gebruikers als chauffeurs uiteindelijk van.

De chauffeurs zijn veelal studenten die met het rijden van ritten hun studie bekostigen. Echter krijg je niet zomaar toegang tot het platform. Iedere chauffeur heeft een uitgebreide screening en training gehad en is in het bezit van een verklaring omtrent gedrag (VOG). Daarnaast beoordelen gebruikers en chauffeurs elkaar op verschillende kenmerken, zoals net voorkomen, rijstijl (bij chauffeurs) en stiptheid. Tot slot krijg je een uitgebreid profiel van de chauffeur te zien, zodat je van tevoren weet wie er bij je in de auto stapt. Wel zo prettig, aangezien veel ritten in de avond plaatsvinden. Om de veiligheid en het vertrouwen in de chauffeurs te benadrukken, biedt Sjauf kosteloos een verzekering aan.

Na een succesvolle pilotversie is het volwaardig product ontwikkeld: de Sjauf app die sinds januari in de App Store en Play Store staat. En Sjauf staat niet stil. Meer dan 3000 gebruikers hebben zich al aangemeld en ingeschreven op het platform. Binnen drie maanden verwachten wij onze 10.000ste aanvraag te mogen verwerken. Het opschalen zal de ritprijzen verder omlaag brengen en ook aangrenzende markten blijven niet onaangeroerd. Naast de geografische uitbreiding buiten de Randstad, willen wij ook onze pijlen richten op de taxi- en bezorgmarkt.

Website Sjauf

*SWOV (2016). Rijden onder invloed van alcohol. SWOV-factsheet, september 2016 , Den Haag.