Voor Gebruikers

Waar vind ik de Sjauf app?
Sjauf is voor iOS in de appstore te downloaden voor iPhone, iPad en iPod Touch. Zorg er wel voor dat je iOS 9.0 of hoger hebt geïnstalleerd. Voor Android is Sjauf de downloaden in de Google Play Store. Zorg er wel voor dat je Android 4.4 of hoger hebt geïnstalleerd.

Moet ik de app ‘Sjauf’ downloaden of ‘Sjauf for Drivers’?
De Sjauf app voor gebruikers is te herkennen aan de donkerblauwe achtergrond met het groene logo, deze app download je wanneer je een chauffeur wil boeken. De Sjauf for Drivers app is te herkennen aan de witte achtergrond met het groene Sjauf logo. De Sjauf for Drivers app is bedoeld voor de chauffeurs van Sjauf en is alleen te downloaden wanneer de chauffeur toegang wordt verleend tot het platform. Deze app is dus niet voor gebruikers bedoeld.

Is het noodzakelijk om mijn locatie met Sjauf te delen?
We raden je aan om Sjauf toegang te verlenen tot je locatievoorziening. Wanneer je een rit aanvraagt kan je namelijk gemakkelijk je huidige locatie selecteren als vertreklocatie. Vanzelfsprekend kun je ook altijd handmatig adressen invoeren.

Is het noodzakelijk dat Sjauf mij meldingen kan sturen?
Om de app goed te laten functioneren raden we aan om Sjauf toe te staan om meldingen te sturen. Je krijgt namelijk een melding van Sjauf wanneer een chauffeur is gekoppeld aan jouw rit, wanneer de chauffeur een bericht stuurt in de app en wanneer de chauffeur op de vertreklocatie is gearriveerd. Deze essentiële informatie wil je natuurlijk niet missen!

Hoe update ik mijn profiel?
Open het menu linksboven (of swipe van links naar rechts) en klik vervolgens op ‘profile’. Je kunt je naam, e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Voor het wijzigen van je wachtwoord, voer je simpelweg een nieuw wachtwoord in.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
Je wachtwoord kun je wijzigen door in je profiel een nieuw wachtwoord in te voeren. Daarnaast kun je ook uitloggen en op ‘wachtwoord vergeten’ klikken. Je krijgt dan een nieuw, tijdelijk, wachtwoord per mail toegestuurd.

Hoe voeg ik een betalingsmethode toe aan mijn profiel?
Open het menu linksboven (of swipe van links naar rechts) en klik vervolgens op ‘payment’. Vervolgens klik je op ‘voeg nieuwe creditcard toe’ , waarna je de creditcard gegevens kunt invullen. Op dit moment worden de volgende creditcards ondersteund: Visa, MasterCard en American Express.

Ik probeer in te loggen met de juiste gegevens maar dit lukt niet. Waarom ontvang ik een foutmelding?
Als je account buiten werking is gesteld, laat het ons dan z.s.m. weten zodat we dit op kunnen lossen. Het zou kunnen dat er een extra verificatie nodig is of dat je creditcard is verlopen. Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Op welke manieren kan ik betalen in de Sjauf app?
Op dit moment werkt de betaling van Sjauf alleen door middel van je creditcard. Deze gegevens voer je slechts één keer in, bij het creëren van je persoonlijke account.

Moet ik betalen voor een prijsaanvraag?
Een prijsaanvraag doen in de Sjauf app is altijd gratis. Je voert eenvoudig de adressen en de gewenste dag en tijd in voor het zien van de prijs. Je aanvraag staat pas geregistreerd op het moment dat je akkoord gaat met de prijsrange en de ritaanvraag daadwerkelijk plaatst.

Wanneer vindt het moment van betaling plaats?
De betaling vindt automatisch plaats wanneer een chauffeur aan jouw rit wordt gekoppeld. Bij het plaatsen van de aanvraag heb je al akkoord gegeven op de prijsrange en daarmee de afschrijving van je creditcard. Het zichtbare totaalbedrag wordt dan direct van je creditcard afgeschreven.

Ik wil een rit bevestigen maar de betaling lukt niet, hoe kan dit?
Wanneer je een ritaanvraag niet kunt plaatsen omdat je geen creditcard hebt toegevoegd, zul je deze eerst toe moeten voegen. Te weinig bestedingslimiet, een verlopen creditcard of een ongeldige creditcard kunnen ook problemen opleveren. Is dit niet het geval? Sluit dan de app af en neem contact met ons op via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Hoe kan ik een btw-factuur van mijn betaling opvragen?
Direct na bevestiging van de afschrijving ontvang je een email met betalingsbewijs, Een btw factuur kun je aanvragen, door een mail naar support@sjauf.nl te sturen.

Hoe plaats ik een ritaanvraag?
Wanneer je de app opent kom je automatisch in het ‘Dashboard’ terecht. Op het Dashboard zie je jouw huidige locatie op de kaart. Vervolgens vul je bovenin een vertrekadres, aankomstadres en eventuele tussenadressen in. De route (inclusief tussenadressen) verschijnt direct op de kaart.
Vervolgens vul je het gewenste tijdstip van vertrek in op de gewenste dag. Let op de datum/tijd na 00.00u. Weet je het exacte tijdstip van vertrek nog niet of wil je graag meer flexibiliteit? Boek dan direct wachttijd bij.

Vervolgens krijg je een prijsrange te zien, die o.a. gebaseerd is op tijdstip en locaties. Bevalt deze prijs? Bevestig de aanvraag dan door te boeken.

Hoe vul ik de juiste adressen in?
Na het invullen van een adres in de daarvoor bestemde vlak (vertrekadres, tussenadres en aankomstadres), verschijnen de verschillende adressuggesties. Vervolgens selecteer je het gewenste adres, of indien gewenste je huidige locatie.

Ik wil onderweg iemand afzetten, waar vul ik een tussenadres in?
Wanneer je onderweg één of meerdere personen af wilt zetten is het wenselijk om een tussenadres in te vullen. In de Sjauf app is het mogelijk om twee tussenadressen te selecteren door op de plus (+), achter ‘Aankomstadres’ te drukken. De route inclusief tussenadressen verschijnt direct op de kaart. Aangezien de prijs gebaseerd wordt op de totale reisduur is dit voor de rit van belang om tot een reële prijsrange te komen.

Hoe bevestig ik mijn ritaanvraag?
Na het invullen van de juiste adressen, een datum en tijdstip klik je, indien je akkoord gaat met de prijsrange, op ‘bevestig rit’. Vervolgens zul je in een chatvenster terechtkomen, waar het ontvangst van je rit wordt bevestigd. Tevens geven wij direct aan of wij een chauffeur garanderen of wellicht eerst op zoek moeten naar een geschikte chauffeur in verband met de lastige aanvraag. Je kunt middels het menu of de navigatiepijltjes weer naar het dashboard. Onder in het scherm zie je een vlak met daarin de tekst ‘Huidige ritten’. Swipe van onder naar boven om informatie over de rit en de status van de rit te bekijken. Hier staan alle gegevens van je aanvraag overzichtelijk op een rij.

Wanneer ontvang ik een prijsrange op mijn aanvraag?
Je ontvangt direct na het invoeren van een vertrekadres, aankomstadres, datum en tijd, een prijsrange. Wanneer je akkoord gaat met deze prijsrange, geeft de app direct aan of er een chauffeur gegarandeerd wordt of dat er wellicht eventjes gezocht dient te worden door de lastige aanvraag. De afschrijving van je creditcard vindt pas plaats na het koppelen van een chauffeur.

Hoe wordt de range samengesteld?
Voor het boeken wordt alvast een maximum prijs weer gegeven, waar je bij het boeken akkoord op geeft. De prijzen worden berekend aan de hand van reis- en ov-tijden van de chauffeur. Daarnaast worden last-minute en ‘moeilijke’ (adressen) ritten wat hoger ingeschat, om chauffeurs te motiveren om de moeilijkere ritten aan te nemen en daarmee de kans op een succesvolle aanvraag voor de jou te maximaliseren.

Wat wordt bedoeld met wachttijd?
Wij bieden klanten aan om vooraf ‘extra speling’ bij te boeken. Dit is voornamelijk van toepassing voor klanten die een diner hebben en nog niet precies weten hoe laat ze klaar zijn met het diner of graag flexibiliteit willen in hun vertrektijd.

Klopt het dat ik geen biedingen meer zoals voorheen ontvang?
Wij werken inderdaad met een nieuw boekingssysteem. De feedback die wij van de gebruikers kregen, was dat het boeken soms sneller kon en de onzekerheid of er wel/geen chauffeur beschikbaar is, soms te groot was. Hierdoor hebben wij besloten, om voor het boeken alvast een maximum prijs weer te geven aan de klant, waar hij/zij bij het boeken akkoord op geeft. De prijzen worden berekend aan de hand van reis- en ov-tijden van de chauffeur. Daarnaast worden last-minute en ‘moeilijke’ (adressen) ritten wat hoger ingeschat, om chauffeurs te motiveren om de moeilijkere ritten aan te nemen en daarmee de kans op een succesvolle aanvraag voor de klant te maximaliseren.

Hoe kan ik mijn chauffeur voorafgaand aan de rit bereiken?
Na het bevestigen van een rit en het koppelen van een chauffeur is het mogelijk om via de Sjauf app met je chauffeur in contact te komen. Je kunt in de Sjauf app chatten met de chauffeur of de chauffeur bellen via de app.

Stelt mijn chauffeur mij op de hoogte wanneer hij er bijna is?
Jouw chauffeur stuurt 15 minuten voordat hij bij de vertreklocatie is een bericht. Zo weet je exact wanneer hij of zij er is en kun je daar alvast rekening mee houden. De chauffeur zal altijd even bellen wanneer hij gearriveerd is. Hij blijft na arriveren 15 minuten op locatie wachten zodat je de tijd hebt om hem/haar te vinden. Wanneer je wachttijd bij hebt geboekt, blijft hij vanzelfsprekend de geboekte wachttijd wachten.

Mijn chauffeur heeft vertraging, wat nu?
Wanneer je chauffeur iets later verwacht te arriveren omdat hij door overmacht vertraging heeft opgelopen, stelt hij je daar altijd van op de hoogte. Wanneer van te voren bekend is dat jouw chauffeur waarschijnlijk veel te laat zal arriveren, zorgt Sjauf ervoor dat een vervangend chauffeur op tijd bij je aanwezig is. Sjauf neemt altijd tijdig contact op wanneer dit het geval is.

Kan ik mijn chauffeur na de rit beoordelen?
Na de rit is het mogelijk om je chauffeur in de Sjauf app een beoordeling van één tot en met vijf sterren te geven. Verder kun je de chauffeur ook nog een compliment meegeven. Wij van Sjauf hechten zeer veel waarde aan jouw mening, samen maken we Sjauf nog beter!

Kan ik mijn ritaanvraag na bevestiging en betaling nog annuleren?
Je kan de rit altijd annuleren. Om de annulering administratief te verwerken en eventueel de chauffeur te compenseren voor de vrijgemaakte tijd, wordt er wel een opzegvergoeding in rekening gebracht. Zolang er nog geen chauffeur is gekoppeld, is annuleren kosteloos. Tot vierentwintig (24) uur voor de overeengekomen aanvang van de rit, wordt er een bedrag van tien (10) euro in rekening gebracht. Tot 6 uur voor de rit wordt de vijfitg procent (50%) van de ritprijs in rekening gebracht. Bij annulering in minder dan 6 uur tot de rit wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. Dit omdat de chauffeurs al rekening hebben gehouden met de rit en daarom geen andere ritten konden accepteren.

Annuleren doe je door in de app de rit te annuleren. Hier wordt ook direct aangegeven welk bedrag zal worden teruggestort.

Hoe kan ik een btw-factuur van mijn betaling opvragen?
Direct na bevestiging van de afschrijving ontvang je een email met betalingsbewijs, Een btw factuur kun je aanvragen, door een mail naar support@sjauf.nl te sturen.

Worden de chauffeurs door Sjauf gescreend?
Alle chauffeurs die toegang hebben tot het platform Sjauf zijn uitgebreid gescreend. Alle chauffeurs beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Verder worden de chauffeurs van Sjauf uitgebreid getoetst op gebied van gevarenherkenning en verkeersinzicht. Alle chauffeurs ondergaan deze uitgebreide testen voordat zijn biedingen uit kunnen brengen op ritten.