Voor Chauffeurs

Waar kan ik me aanmelden als zelfstandig chauffeur voor het platform Sjauf?
Wanneer je als zelfstandig chauffeur aan de slag wilt, kun je het aanmeldingsformulier op de website van Sjauf invullen. Na het invullen van je gegevens word je doorgestuurd naar een vragenlijst. Hierna zul je uitgenodigd worden voor een presentatie over alle aspecten van chauffeur zijn via Sjauf.

Wat zijn de vereisten om als zelfstandig chauffeur via Sjauf aan de slag te gaan?
Om je aan te kunnen melden als zelfstandig chauffeur op het platform Sjauf moet je aan een aantal eisen voldoen. De belangrijkste eisen zijn dat je opleidingsniveau HBO of hoger hebt genoten, dat je minimaal 1 jaar in het bezit van een geldig rijbewijs bent en dat je voldoet aan de eisen om een Verklaring Omtrent Gedrag te verkrijgen.

Wanneer je de aanmeldprocedure hebt doorlopen en bent goedgekeurd als zelfstandige chauffeur voor Sjauf, ontvang je een inlogcode en wachtwoord waarmee je direct aan de slag kan. Ritten accepteren en rijden maar!

Welke testen moet ik maken voordat ik word toegelaten tot het platform van Sjauf?
Tijdens de presentatie word je schriftelijk getoetst op verkeersinzicht en gevarenherkenning. Ook vul je een korte persoonlijkheidstest in.

Waar vind ik de Sjauf for Drivers app?
Sjauf for Drivers is voor iOS en Android in de Apple iTunes Store of Google Play Store te downloaden. Zorg er voor dat je het laatste besturingssysteem op je telefoon geïnstalleerd hebt.

Moet ik de app ‘Sjauf for Drivers’ of ‘Sjauf’ downloaden?
Aangezien je als zelfstandig chauffeur werkt via het platform Sjauf, download je de Sjauf for Drivers app. De Sjauf for Drivers app voor chauffeurs is te herkennen aan de witte achtergrond met het groene Sjauf logo, deze app moet je downloaden wanneer je als chauffeur actief bent. De Sjauf app is te herkennen aan de donkerblauwe achtergrond met het groene Sjauf logo. De Sjauf app is bedoeld voor de gebruikers van Sjauf. Deze app is dus niet voor chauffeurs.

Is het noodzakelijk om mijn locatie met Sjauf te delen?
We raden je aan om Sjauf toegang te verlenen tot je locatievoorziening. Wanneer je een rit rijdt, en op de vertreklocatie bent gearriveerd kun je namelijk je bevestigen dat je er bent. Sjauf slaat dan jouw locatie op. Mocht er om wat voor reden dan ook iets misgaan, dan staat het namelijk altijd vast dat jij op afgesproken tijd op de afgesproken locatie aanwezig was. Locatievoorziening aanzetten voor Sjauf is niet verplicht, maar helpt je wel om de Sjauf for Drivers app zo optimaal mogelijk te laten werken.

Is het noodzakelijk dat Sjauf mij meldingen kan sturen?
Om de app goed te laten functioneren, raden we aan om Sjauf toe te staan om meldingen te sturen. Je krijgt namelijk een melding van Sjauf wanneer er een nieuw rit voor jou beschikbaar is, wanneer jouw klant een bericht heeft gestuurd en houdt Sjauf je via meldingen op de hoogte van de nieuwste functies in de app.

Hoe update ik mijn profiel?
Open jouw profiel onderaan in de menubalk. Je kunt je naam, e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Voor het wijzigen van je wachtwoord log je uit en klik je op ‘wachtwoord vergeten’ bij het inloggen.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
Je wachtwoord kun je alleen wijzigen wanneer je uitlogt en vervolgens op ‘wachtwoord vergeten’ klikt. Je ontvangt dan een e-mail waarmee je een nieuw wachtoord in kunt stellen.

Moet ik verplicht een profielfoto toevoegen aan mijn Sjauf profiel?
Een profielfoto maakt je profiel een stuk persoonlijker. Daarnaast is het voor jouw klanten makkelijk om je te herkennen op een druk punt. Om die reden stellen wij het verplicht dat je een foto toevoegt aan je profiel.

Ik probeer in te loggen met de juiste gegevens maar dit lukt niet. Waarom ontvang ik een foutmelding?
Als je account buiten werking is gesteld, laat het ons dan z.s.m. weten zodat we dit op kunnen lossen. Het zou kunnen dat er een extra verificatie nodig is of dat je account om een reden is geblokkeerd. Je kunt altijd contact met ons opnemen via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Hoe vaak krijg ik als chauffeur mijn ritten uitbetaald?
Sjauf betaalt de chauffeurs die via het platform werkzaam zijn wekelijks uit. Tussen woensdag en vrijdag wordt het totaalbedrag dat je hebt verdiend van de week daarvoor (maandag t/m zondag) overgemaakt. Let op: afhankelijk van je bank kan het zijn dat dit niet dezelfde dag wordt bijgeschreven.

Hoe vaak ontvang ik een overzicht van de ritten die ik heb uitgevoerd?
Maandelijks ontvang je van Sjauf een overzicht met het totaaloverzicht van de ritten die je hebt uitgevoerd inclusief de kosten voor gebruik van het platform. Dit overzicht (factuur) voldoet aan de eisen die de belastingdienst stelt voor zelfstandige ondernemers.

Hoe kan ik de klant het beste bereiken?
Direct nadat jij een rit accepteert, verschijnt de rit in jouw persoonlijke ‘accepted rides’ overzicht. Informatie met betrekking tot de rit is daar zichtbaar. Ook kun je vanaf dat moment via de app met de klant contact opnemen.

Ik heb vertraging opgelopen en arriveer daardoor 5 tot 15 minuten later op de locatie, wat nu?
Wanneer je iets later verwacht te arriveren omdat je door overmacht vertraging hebt opgelopen neem je direct met de klant contact op en stelt hem/haar op de hoogte van je nieuwe aankomsttijd.

Ik heb vertraging opgelopen en arriveer daardoor meer dan 15 minuten later op de locatie, wat nu?
Wanneer de vertraging ontstaat terwijl je al onderweg bent, neem je alleereerst contact op met de klant en overlegt of het een probleem is om later te vertrekken. Wanneer je van te voren al weet dat je veel later zult arriveren door overmacht (trein uitgevallen o.i.d.) of wanneer de klant aangeeft niet zo lang te kunnen wachten, neem je direct contact op met Sjauf via: 085-3035924.

Welke rijstijl kan ik het beste aanhouden?
Op het moment dat je in de auto van de klant stapt is het van belang dat je de rit zo soepel, veilig en comfortabel mogelijk laat verlopen. We raden je aan om niet te hard op te trekken en niet te abrupt te remmen (wanneer de situatie er om vraagt natuurlijk wel). Verder houd je je natuurlijk aan de geldende verkeersregels.

Ik heb een boete gekregen tijdens het rijden van een rit, wat nu?
Op het moment dat jij achter het stuur zit, ben je verantwoordelijk voor je eigen rijgedrag. Krijg je een boete omdat je te hard rijdt, dan zijn de kosten daarvan ook voor jou rekening, ook wanneer een klant vraagt of je iets harder wilt rijden. Houd je daarom altijd aan de geldende verkeersregels en maximum snelheid.

Kan ik de rit nadat ik de rit heb geaccepteerd, nog annuleren?
Het is niet mogelijk om na bevestiging de rit nog te annuleren. Je hebt zelf de rit geaccepteerd en op dat moment bepaald dat je beschikbaar bent. Bovendien is de klant op de hoogte gesteld van het feit dat jij de rit zal komen rijden en is de klant op de hoogte van jouw unieke profiel. Mocht het zo zijn dat je door een vervelende privé situatie niet in staat bent om de rit te rijden neem dan tijdig contact op met Sjauf via info@sjauf.nl of 085-3035924.

Hoe komt mijn persoonlijke rating (1 tot 5 sterrren) tot stand?
Klanten van Sjauf kunnen na de rit een beoordeling geven over de chauffeur. Uit het gemiddelde van alle beoordeling komt  jouw persoonlijke rating naar voren.