Sjauf 2.0 Release Notes

Zelfde service, (nog) meer zekerheid

Met Sjauf hebben wij als doel om voor iedereen, op ieder moment een chauffeur voor de eigen auto beschikbaar te hebben. Continu verbinden wij vraag (gebruikers) en aanbod (chauffeurs) digitaal met elkaar. Dit doen wij met onze twee apps: één voor gebruikers (Sjauf) en één voor chauffeurs (Sjauf for Drivers).

Om gebruikers en chauffeurs optimaal van dienst te zijn, verbeteren wij continu de achterliggende technologie en voegen wij regelmatig nieuwe functionaliteit toe aan de apps. Hierbij presenteren wij de wijzigingen die wij in de update van 27 augustus 2018 hebben doorgevoerd (2.0).


Zekerheid van een chauffeur

Uit onderzoek is gebleken, dat Sjauf gebruikers direct willen weten of er een chauffeur beschikbaar is voor hun rit. Ook wanneer de rit met zekerheid niet kan worden uitgevoerd, willen gebruikers dit zo snel mogelijk duidelijk hebben.

Met de laatste update, ontvang je direct informatie over de status van je rit. Zo kunnen wij 60% van de aangevraagde ritten direct garanderen, doordat deze binnen het servicegebied en reguliere werktijden van chauffeurs vallen. Andere ritten zullen eerst geverifieerd moeten worden door het planningsteam van Sjauf, of kunnen direct opgepakt worden door een van de chauffeurs.


Prijscalculatie vooraf

Om de snelheid van het boeken te verhogen, dienen wij niet alleen de gebruikers, maar ook de chauffeurs meer duidelijkheid te geven. Hierdoor berekenen wij per rit een prijs(range) die aan gebruikers voor het boeken wordt gepresenteerd. Wanneer de prijs akkoord is, kan de gebruiker de rit boeken en wordt deze zichtbaar voor de chauffeurs.

Dit systeem berekent aan de hand van actuele verkeers- en ov-data de optimale prijs voor zowel de gebruiker, als de chauffeur. Daarnaast worden de parameters, die de prijzen bepalen, continu bijgesteld bij actief gebruik van het systeem. Hoe meer ritten er worden gereden, hoe nauwkeuriger de prijsbepaling is.

Wanneer jij als gebruiker een chauffeur wilt boeken, willen wij dat in 100% van de gevallen er ook daadwerkelijk een chauffeur beschikbaar is. Om deze reden werken wij met dynamische prijzen. Dit houdt in dat ritten die minder aantrekkelijk zijn voor chauffeurs om te rijden (denk aan last-minute, moeilijke locaties), wat hoger geprijsd worden. Ritten tussen grote steden, die langer van tevoren geboekt worden, zijn dan weer lager geprijsd. Zo maximaliseren wij de kans dat een chauffeur jouw rit wil rijden.

Uiteraard hou je als klant volledige controle, omdat een eventuele toeslag vooraf in de prijsberekening wordt gepresenteerd. De prijs-uitsplitsing geeft eenvoudig aan wat de ‘basis prijs’ is en waarom een toeslag wordt gerekend.


Servicegebied

Onderdeel van de duidelijke berichtgeving naar gebruikers en chauffeurs, is het afbakenen van het Sjauf servicegebied. Op dit moment bestaat het officiële servicegebied uit de gehele Randstad, inclusief Amersfoort.

Alle ritten van, naar en binnen het servicegebied (Randstad) kunnen via de Sjauf app geboekt worden. Ritten van een locatie buiten het servicegebied naar een andere locatie buiten het servicegebied, zijn niet te boeken.

Om een voorbeeld te geven:

Amsterdam – Rotterdam: OK
Maastricht – Amersfoort: OK
Den Haag – Leeuwarden: OK
Winschoten – Roermond: NIET OK

Naarmate het jaar vordert, zal Sjauf ook uitbreiden naar andere regio’s in Nederland. Hier zullen wij de (lokale) gebruikers uiteraard van op de hoogte stellen.

Sjauf 2.0

27 augustus 2018

Wil je meer te weten komen over de werkzaamheden van Sjauf, of ben je geïnteresseerd in de achterliggende technologie? Neem dan contact met ons op door op de onderstaande knop te drukken.


Bedankt voor het lezen van dit artikel!

👋